Nazorg en opvang na een overval

Nazorg en opvang na een overval

Een overval meemaken is heftig. Vaak hebben mensen daar na afloop nog last van. Daarom is voor alle medewerkers nazorg en opvang beschikbaar na een overval. Grootwinkelbedrijven hebben vaak eigen opvang. Speciaal voor zelfstandige drogisten is er slachtofferhulp DOEN: 0900-235 36 36. Verder is er voor alle detailhandel nazorg van Slachtofferhulp Detailhandel, te bereiken via 0900-0101.

Tips voor de medewerker

  • Ga eens na wat de afspraken in je eigen winkel zijn. Is er eigen opvang of niet? En als er een eigen regeling is, wat staat daar dan in? Als je dit uitzoekt, weet je wie je kunt bellen als er een incident is geweest.

In geval van een overval, ongeval of geweld bel je eerst 112 voor politie, ambulance of  brandweer. Maar wat daarna?

  • Bel de juiste hulp. Van je eigen bedrijf als die er is. Speciaal voor zelfstandige drogisten is er slachtofferhulp DOEN: 0900-235 36 36. Anders kun je Slachtofferhulp Detailhandel bellen (0900-0101).
  • Aarzel niet om te bellen met slachtofferhulp. Doe dit zo snel mogelijk. De hulp werkt het best als er zo snel mogelijk mee wordt gestart. Het risico op langdurige problemen wordt hiermee veel kleiner.
  • Maak je gebruik van Slachtofferhulp Detailhandel, dan is een professionele hulpverlener binnen twee uur ter plaatse. Deze zorgt voor de eerste opvang en het oplossen van een aantal praktische problemen. Indien nodig komt de hulpverlener de volgende werkdag terug.
  • Het kan voorkomen dat je weken na het incident nog steeds klachten hebt, zoals slapeloosheid, opnieuw beleven van het incident, concentratieproblemen, prikkelbaarheid of  schrikreacties. Aarzel niet om contact op te nemen met slachtofferhulp.

Tips voor de leidinggevende / werkgever

  • Ga eens na wat de afspraken in je eigen winkel zijn. Is er eigen opvang of niet? En als er een eigen regeling is, wat staat daar dan in? Als je dit uitzoekt, weet je wie je kunt bellen als er een incident is geweest.
  • Zorg ervoor dat je medewerkers worden bijgestaan om hun ervaringen te verwerken. Daarbij is het belangrijk dat je als leidinggevende een luisterend oor hebt voor je medewerker die een ingrijpend geweldsincident heeft ervaren. Houd de vinger aan de pols in gesprekken, controleer hoe het met je medewerker gaat. En zorg dat er informatie is – als dat aan de orde is – over bijvoorbeeld schadevergoedingen, aangifteprocedures en de klachtenregeling.
  • Ga na hoe in je eigen drogisterij de opvang geregeld is. De grootwinkelbedrijven hebben deskundigen beschikbaar die direct na bijvoorbeeld een overval naar je toe komen. Speciaal voor zelfstandige drogisten is er slachtofferhulp DOEN: 0900-235 36 36. Ook wordt er nazorg geboden door Slachtofferhulp Detailhandel. Je kunt 0900-0101 bellen voor gratis eerste opvang.
  • Pas de tips voor de medewerker ook op jezelf toe.

Meer weten?