Aandacht voor leidinggeven rond werkplezier

“Als leidinggevende zorg ik ervoor dat de taken die uitgevoerd moeten worden ook echt worden uitgevoerd. Hiervoor heb ik een planning; ik geef opdrachten en ik controleer het resultaat. Net zo belangrijk is het dat ik mijn medewerkers gemotiveerd houd. Hiertoe coach ik mijn medewerkers. Ik stel vragen aan ze, ondersteun ze, geef complimenten en stel grenzen waar nodig. Op die manier krijgen we ons werk af en is ons team gemotiveerd,” vertelt Gjalt.

Tips voor de medewerker

  • Denk na over waar je behoefte aan hebt. Vertel dat zo precies mogelijk aan je leidinggevende.
  • Je kunt ook suggesties doen om de omgang binnen het team te verbeteren

Tips voor de leidinggevende / werkgever

  • Stel je op als coach. Investeer in de zelfstandigheid van je medewerkers. Communiceer voldoende en geef goede feedback.
  • Stel je medewerkers regelmatig de volgende coachingsvragen:
    • Waarmee had je vandaag plezier in je werk?
    • En waarmee juist niet?
    • En heb je ideeën hoe we dat anders kunnen doen?
  • Doet een medewerker iets anders dan jij zou willen?
    • Vraag haar dan eerst waarom ze het zo doet;
    • Luister naar haar en leg uit waarom je het anders wilt;
    • Stuur dan direct de goede kant op door haar te vertellen hoe jij het wilt.
  • Leer signalen van te hoge werkdruk bij je medewerkers te herkennen, opdat je er tijdig op kunt reageren.
  • Probeer deze tips ook eens op jezelf toe te passen!

Meer weten?

Ga eerst eens na welke mogelijkheden er zijn in je eigen winkel om je te ontwikkelen als leidinggevende.