Inwerken nieuwe medewerkers

”Met iedere nieuwe medewerker, tijdelijk of vast, bespreken we een aantal relevante punten. Bijvoorbeeld de werking van de kassa, het omgaan met pauzes en het openen en sluiten van de winkel. Op de eerste werkdag willen we weten of zij die punten kent. Omdat ik zelf niet altijd aanwezig ben, krijgt de nieuwe medewerker een mentor voor de eerste weken. Regelmatig vraag ik de nieuwe medewerker of alles duidelijk is en of er nog vragen zijn,” zegt leidinggevende Fatima.

Tips voor de medewerker

  • Heb je een nieuwe collega, realiseer je dan dat zij nog lang niet alles weet. Help haar waar mogelijk. Bijvoorbeeld als ze vastloopt met de kassa, terwijl er klanten wachten.
  • Als ervaren medewerker ben je een voorbeeld voor anderen. Let op of je zelf nog wel volgens de afspraken werkt.
  • Als je het leuk vindt, kun je je misschien aanmelden als ‘coach’ voor een nieuwe collega en haar op die manier wegwijs maken in de manier van doen in de winkel. Dan merk je ook hoeveel je zelf eigenlijk al geleerd hebt!

Tips voor de leidinggevende / werkgever

Goed ingewerkte medewerkers zijn sneller productief en maken minder fouten. Daardoor hoeven hun collega’s minder vaak bij te springen en hebben ze minder last van werkdruk.

  • Licht medewerkers vooraf in over de komst van een nieuwe collega.
  • Besteed voldoende tijd aan het inwerken van een nieuwe medewerker door de leidinggevende of door een ervaren collega. Vooral als het druk is, is dat een uitdaging.
  • De eerste dag is het moeilijkst. Plan die eerste werkdag dus zo concreet mogelijk in, zodat een nieuwe collega aan de slag kan en zich snel thuis voelt. Bedenk een programma en denk vooraf alvast na over wat er geregeld moet worden. En sluit de eerste dag af met een evaluatiemoment. Herhaal die evaluatie na een week en na een maand.
  • Maak een nieuwe medewerker direct bekend met de huisregels.
  • Geef medewerkers een “coach” in de startperiode. Dat is een collega die haar de weg wijst, kennis laat maken met collega’s en uitleg geeft over de werkprocedures, afspraken en bedrijfscultuur.
  • Doseer de informatie die je geeft. Overvoer de medewerker de eerste dag niet in één keer met alle informatie.

Meer weten?

Ga eerst eens na wat de procedures en afspraken zijn in je eigen winkel om nieuwe medewerkers in te werken.